فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش در تاریخ
سال نهم شماره 23 (بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/01/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بهرام روشن ضمیر* صفحات 1-16

    در زمینه ذهنیت، تصور و تصویرسازی غرب از شرق از زمان ادوارد سعید تا کنون پژوهش هایی شده است. با این حال هم سعید و هم دیگر مولفان کمتر به موضوع ایران باستان و تصویر و تصور آن در ادبیات کلاسیک غرب (یونان و روم) پرداخته اند. این درحالی است که اگر به نظریه میم یا ژنتیک فرهنگی معتقد باشیم، به نظر می رسد کلیشه ها و الگوهای ادبی موجود در سیمای ایران و ایرانیان در ذهنیت غربی دوره های بعدی (روم، بیزانس، قرون وسطی و عصر جدید) به دوران باستانی ایران برگردد. از آیسخولوس (مولف نمایشنامه پارسیان) و هرودت در سده پنجم پیش از میلاد تا واپسین تاریخ نگار کلاسیک یونانی عصر باستان، یعنی تیوفیلاکت سیموکاتا در سده هفتم میلادی، یک هزاره فاصله است که باید آن را نخستین هزاره ایران شناسی غربی نامید. در این میان، خاستگاه ذهنیت غربی را می توان در نخستین برخورد جدی دو تمدن یعنی دوره هخامنشی جست؛ جایی که مفاهیمی چون استبداد شرقی و آزادی غربی در ادبیات یونانی سکه زده شد. بدین ترتیب می توان گفت در ایران شناسی غربی همه راه ها به آتن عصر کلاسیک (سده ششم تا چهارم پ.م) ختم می شوند. بررسی عمیق تر نشان می دهد فهم یونانی از شرق و ایران کاملا اسطوره زده و گاه شبیه سازی شده بر پایه انگاره کلیشه ای و سنتی مردان نسبت به زنان بود. پس شرق و ایران زنانه و غرب و یونان مردانه تصویر شدند. این پژوهش امیدوار است به شناخت بهتر فهم یونانی از ایرانیان دوره هخامنشی کمک کند تا بستری بهتر، برای آنچه تاریخ ذهنیت گفته می شود، فراهم آید.

    کلیدواژگان: تاریخ ذهنیت، هرودت، تصویر ایران، پارسیان، یونان عصر کلاسیک
  • احمد دستوان* صفحات 17-34

    یکی از مهم ترین جلوه های فرهنگ و تمدن بشری بی شک کاغذ است. نقشی که کاغذ در زندگی، فرهنگ، و دانش بشری ایفا کرد بسیار بااهمیت است. قبل از ساخت کاغذ، فراگیری علوم و دانش محدود به طبقه خاصی از جامعه بود؛ زیرا مواد نوشتاری قبل از اختراع کاغذ به علت گران بودن، تولید کم و حمل و نقل سخت امکان این را نمی داد که طبقات مختلف بتوانند به علوم مختلف روی بیاورند. بعدها اما اختراع کاغذ موجب شد تا علوم به نوعی فراگیرتر شوند. آشنایی مسلمانان با کاغذ در قرن 2ق یک رویداد مهم در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی بود. این که تا قبل از اختراع کاغذ مردمان چه موادی را برای نوشتن به کار می بردند؟ کاغذ برای اولین بار در کجا و توسط چه کسی ساخته شد؟ مسلمانان چگونه با کاغذ آشنا شدند و آن را فراگرفتند و به چه صورت آن را گسترش دادند؟ و نیز این پرسش اصلی که سیر تطور کاغذ در دوران اسلامی چه مراحلی را طی کرده است؟ می تواند ابهامات مهم این پژوهش باشد. در نتیجه، نشان داده شد که در دوران اسلامی با انواع مختلفی از کاغذ -نظیر کاغذ منسوب به شهرها یا منسوب به اشخاص و...- مواجهیم. مسلمانان به کاغذ به سبک چینی اکتفا نکرده و با آهار و مهره کردن و مسطراندازی کاغذ مهر خود را ثبت کردند.

    کلیدواژگان: کاغذ، تمدن اسلام، صنعت کاغذسازی، مسلمانان
  • الهه ابراهیمی*، عبدالله همتی گلیان صفحات 35-60

    مناطق اطراف دریای خزر در طی تاریخ کم و بیش مورد استفاده بازرگانانی بود که در پی تجارت با ساکنان این منطقه یا نواحی مجاور بودند. در دوره مورد بررسی، شاهد گسترش تجارت در این مناطق، بخصوص نواحی جنوبی و غربی دریای خزر، هستیم. عبور راه های ارتباطی جنوب به شمال دریای خزر از نواحی مزبور باعث توجه بازرگانان به این مراکز و در نتیجه، رونق و توسعه مبادلات تجاری از طریق دریای خزر و نواحی مجاور شد. ولایات مازندران، گیلان، آذربایجان، شروان و اران بیشترین کاربرد را در امر تجارت داشتند. تولیدات این نواحی، که شامل ابریشم، برنج، پوست، چهارپایان و... می شد، به ولایات هم جوار و نیز بلاد اروپایی ارسال می شد. همچنین کالاهای تجاری از بلاد هم جوار و اروپا به این مناطق صادر و به فروش می رسید. با توجه به نقش مهم نواحی مزبور در روند مبادلات تجاری در دوره مورد بررسی، در این پژوهش با شیوه کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی به بررسی نقش مراکز اطراف دریای خزر در امر تجارت، کالاهای مبادلاتی و راه های تجاری، که از این نواحی می گذشتند، پرداخته خواهد شد. از جمله سوالاتی که در این پژوهش به آن پاسخ داده خواهد شد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:چه مناطقی در حوزه دریای خزر در امر تجارت دوره مورد بحث تاثیرگذار بودند؟
    کالاهای تجاری و راه های بازرگانی، که از این ناحیه می گذشتند، چه بودند؟

    کلیدواژگان: مراکز تجاری، دریای خزر، کالاها، راه های بازرگانی
  • رولا جردی، رضا مختاری* صفحات 61-92
    دیدگاه رایجی که قایل است محمد امین استرآبادی (م. 1036 قمری /1626 میلادی) نزد فقیه اصولی شهیر، شیخ حسن صاحب معالم (م. 1011 قمری/1602 میلادی)، فرزند شهید ثانی (م. 965 قمری/1558 میلادی)، تلمذ کرده و تا پیش از اخباری شدن در شهر مکه، بیشتر عمر خویش را مجتهد بوده، پایه و اساسی ندارد. این دیدگاه در اواخر قرن نوزدهم و به واسطه کتاب روضات الجنات محمدباقر خوانساری مطرح شد و سپس بی آنکه مداقه ای بر آن صورت گیرد، به روایت های اصلی پیرامون زندگینامه، حیات و مقامات علمی استرآبادی راه یافت. بر این اساس، بسیاری از علما و محققان عصر جدید این دیدگاه را پذیرفتند و مبنای رای خویش قرار دادند و لذا نتیجه گیری های ناقصی پیرامون ماهیت جنبش اخباری او ارایه کردند. طبق بررسی دقیق آثار استرآبادی و اشاراتی که وی به اساتیدی که نزد آن ها و اماکنی که در آن ها درس آموخته داشته، این شهر شیراز است که نقش اصلی را در شکل دهی به مواضع اولیه اخباری وی در کلام شیعی او داشته است نه مکه؛ کلامی که از مواضع اخباری او در فقه و حدیث آکنده است. چنانکه از جوازات اعطا شده به استرآبادی بر می آید، او در پی نقل حدیث از مجتهد نامدار، محمد صاحب مدارک (م. 1009 قمری/1600 میلادی)، بوده اما نزد وی درس اجتهاد نخوانده است. تمامی این یافته ها ما را بر آن می دارد که در سابقه و ماهیت اندیشه اخباری استرآبادی، که در بخش عمده ای از ادبیات پژوهشی دست دوم آمده است، تردید کنیم و مجموعه مشخصی از عوامل فکری و سیاسی-اجتماعی موثر در شکل گیری آن را مطمح نظر قرار دهیم.
    کلیدواژگان: استرآبادی، اخباری گری، اجتهاد، اصول
  • برونو یاکوبس ترجمه: وزیر منبری صفحات 93-102
  • حنانه نیک پی جورشری* صفحات 103-119
|
  • Bahram Roshan Zamir* Pages 1-16

    In the area of the History of Mentality, western perception and depiction of Orient have been studied since Edward Said. Nevertheless, not Said nor other scholars have much to do with ancient Iran and its image in the classical literature of Greece and Rome. Following Meme theory and cultural genes, it would be plausible that the stereotypes and literary topoi existing about Iran and Iranians in forthcoming periods (Roman, Byzantium, Middle Ages, and new era) return to the Classical Athens. From Aeschylus (the author of the play Persians) and Herodotus in the fifth century BC to the last Greek classical historian of the Antiquity the Theophylact Simokata, in the seventh century AD, we have one thousand years to call the first millennium of Western Iranology; where concepts such as Oriental despotism and Western freedom were coined. Thus, it can be said in western Iranology that all roads lead to Classical Athens. A deeper survey indicates that the Greek perception of the East and Iran was quite mythical and sometimes based on the stereotypes and Clichés of men's viewpoint toward women. Thus the East and Iran were portrayed as feminine and Western and Greek men. This study looks forward to a better understanding of the Greek perspective of Achaemenid Iran in order to provide a better background for what is called History of mentality.

    Keywords: History of Mentality, Herodotus, the Image of Iran, Persians, Classical Greece
  • Ahmad Dasttavan* Pages 17-34

    One of the most important manifestations of human culture and civilization is undoubtedly paper. The role which paper has played in human life, culture, and knowledge is very important. Learning sciences and acquiring knowledge was limited to a particular class of society before paper invention. The reason was high cost, low productivity and difficulties in transportation of writing materials before invention of paper which altogether made it impossible for different classes of society to come to different sciences. But later, the invention of paper made sciences more widespread. The acquaintance of Muslims with paper in the 2nd century AH was an important event in the expansion of Islamic culture and civilization. Questions such as: What materials were used to write before the invention of paper? where and by whom was paper invented for the first time? how did Muslims become familiar with, learn and expand paper? and of course, the main question that what stages paper invention did pass during the Islamic era? will be the obscurities addressed by current research. The research method in this paper is a descriptive-analytical one and the procedure for data collection is based on the librarian method.

    Keywords: Islam civilization, Paper industry, Muslims, Iranians
  • Elahe Ebrahimi*, Abdolah Hemat Pages 35-60

    Throughout History, regions around the Caspian Sea were more or less being used by merchants who were tended to trade with residents of these or surrounding regions. In this case study, we witness the development of commerce in these regions, especially in southern and western parts of the Caspian Sea. Linking routs, crossing the Caspian Sea vertically, attracted attentions of merchants to these centres and as a result, developed trade exchanges via the Caspian Sea and surrounding regions. Provinces such as Mazandaran, Gilan, Azerbaijan, Shirvan and Arran had the most application in commerce. Productions of these regions including silk, rice, skin, cattle & … were sent to surrounding provinces and European cities. European and surrounding Commercial goods also were being sold in the intended regions. Considering the importance of the aforementioned regions in the process of trade exchanges in those eras, in this survey, by explanatory and analytical method, role of surrounding centres of the Caspian Sea in trade affairs and exchanging goods and trading routes have been discussed. Among questions which have been answered in this survey, these can be mentioned: which regions in the Caspian Sea sphere in the discussed era had the most influence on commerce affair? What were the trading goods and routs in these regions?

    Keywords: Commercial Centres, Caspian Sea, Goods, Trading Routs
  • Rula Jurdi, Reza Mokhtari * Pages 61-92
    The prevalent view that Muḥammad Amīn al-Astarabādī (d. 1036/1626-7) studied with a prominent uṣūlī (rationalist) jurist, namely, Shaykh Ḥasan Ṣāḥib al-Ma’ālim (d. 1011/1602), the son of al-Shahīd al-Thānī (d. 965/1558), and that he was a mujtahid for most of his life before he converted to akhbārism (traditionalism) in Mecca, is largely unfounded. This view surfaced during the late nineteenth century, through Muḥammad Bāqir al-Khwānsārī’s Rawḍāt al-Jannāt, and was uncritically integrated into the major bio-bibliographical accounts on al-Astarabādī’s life and scholarship afterwards. Many modern scholars in turn adopted this view, producing inadequate conclusions about the nature of his akhbārī movement. Based on a close assessment of al-Astarabādī’s extant works and his references to his teachers and places where he studied, Shiraz rather than Mecca was decisive in shaping his early traditionist stance in Shī’a kalām (rational theology), which resonated with his traditionist positions in jurisprudence and ḥadīth. As far as one can tell through his yāzās (scholarly licenses), he sought to transmit ḥadīth from one mujtahid, namely, Shaykh Muḥammad Ṣāḥib al-Madārik (d. 1009/1600), but did not receive training in ijtihad (rational legal inference) with him. He appears to have been well-versed in the methods used by ūṣūlī jurists to evaluate ḥadīth and derive the law, prior to that time, through his studies in Shiraz. All these findings, lead us to question the background and nature of his akhbārī thought as they were presented in much of the secondary literature, and to bring attention to a distinct set of intellectual and sociopolitical forces that shaped it.
    Keywords: Safavid intellectual history, Muḥammad Amīn al-Astarabādī, akhbāriyya, ijtihād, kalām scholarship in Shiraz, Muḥammad Bāqir al-Khwānsārī
  • Bruno Jacobs, Vazir Menbari* Pages 93-102